Alla som har inkomst i Sverige får varje år en deklarationsblankett, kallad inkomstdeklaration eller förenklad självdeklaration, hem i brevlådan. För privatpersoner skickas blanketten till den senaste kända folkbokföringsadressen. Blanketten är till stora delar redan färdigifylld med till exempel inkomstuppgifter. Som inkomst räknas inkomst av tjänst, kapital och pension. Uppgifterna behöver därför bara kontrolleras. Det är din deklarerade inkomst som avgör hur mycket skatt du ska betala. Tillsammans med blanketten får du en preliminär uträkning grundad på de uppgifter som redan finns hos Skatteverket. Om du har betalat för lite får du ett inbetalningskort för betalning av resterande belopp. Skatteverket skickar ut blanketten under april månad, senast den 15e april ska du ha fått din blankett. Men du kan vara deklarationsskyldig trots att du inte har fått någon blankett. Även inkomster från utlandet ska deklareras. Deklarationsblankett kan beställas från och med den 13e april via Skatteverkets beställningstjänst.
Deklarera på Internet eller i appen Skatteverket
Det går utmärkt att deklarera på nätet, med hjälp av bank-ID eller säkerhetskod identifierar du dig och får tillgång till din e-deklaration. Sedan är det bara att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du godkänner och skickar iväg blanketten. Du kan deklarera på Internet från och med den 20 mars och fram till den 2 maj. Skatteverket har även en app där du kan godkänna din deklaration. Precis som med e-tjänsten loggar du in med bank-ID eller personlig kod som du beställer från Skatteverket. Du får sedan en kvittens direkt på att du har deklarerat.
Skatteåterbäring
Om du har betalat in för mycket i skatt får du skatteåterbäring. Men för att få tillbaka dessa pengar måste du först ha anmält ett konto som Skatteverket kan sätta in pengarna på. Om du inte har anmält ett konto betalas pengarna inte ut automatiskt. Efter du har anmält konto kan du begära ut pengarna via Skatteverkets e-tjänst. Om du vill ha en utbetalningsavi kan du beställa även detta, från ditt lokala Skattekontor.
Få dina skattepengar tidigare med digital brevlåda
Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersblankett hemskickad. Istället får du deklarationen på elektronisk väg. En digital brevlåda är ett smidigt sätt att snabbt och enkelt få tillgång till post från Skatteverket och andra myndigheter samtidigt som du gör en insats för miljön. Du måste beställa din digitala brevlåda senast den 1 mars för att få tillgång till dina skattepengar tidigare. Detta gäller om du har anmält konto för skatteåterbäring före den 1 mars och deklarerat senast den 20 mars.